Georg Jensen
Georg Jensen, et kendt navn inden for luksusvarer og gaver i Danmark, har revideret sin faktureringspraksis for at bane vejen for en mere bæredygtig fremtid og spare penge. Ved hjælp af Formpipes Lasernet-platform sparede virksomheden svimlende 300.000 euro om året ved at skifte papirfakturaer ud med e-fakturaer.
Efter at have identificeret papirfakturering som en udgiftsdræber blev Georg Jensen introduceret til Lasernet.
Branche
Detailhandel, luksusvarer, design
Location
København, Danmark
Georg Jensen sparede 300.000 euro om året ved at skifte papirfakturaer ud med e-fakturaer
Før den danske producent af luksusvarer Georg Jensen fandt Lasernet, var papirfakturaer en dyr torn i øjet. Virksomheden havde i nogen tid arbejdet på at optimere processer og arbejdsgange for at øge effektiviteten og identificerede, at et af de områder, hvor der kunne opnås store besparelser, var IT-afdelingen.
Efter at have analyseret alle udgiftsposter opdagede teamet, at udskiftning af papirfakturaer med digital fakturering lå på top 10-listen over potentielle besparelsesområder.
Fakturering: En overset mulighed for besparelser
I mange år sendte Georg Jensen e-fakturaer til større butikskæder. Men de mindre kunder, som står for ca. 20 % af salget, udgjorde 80 % af alle virksomhedens papirfakturaer. For at sætte tal på det, så sendte Georg Jensennæsten 100.000 papirfakturaer hvert år.
Udskrivning, konvolutter og postforsendelse kostede virksomheden omkring 5 euro pr. faktura, hvilket betød, at debrugte svimlende 500.000 euro om året på papirfakturering. Georg Jensen vidste, at de var nødt til at skifte til digital fakturering - de havde bare brug for den rigtige softwarepartner med ekspertisen til at gøre overgangen til en succes.


På opdagelse i Lasernet
Efter at have identificeret papirfakturering som en udgiftsdræber blev Georg Jensen introduceret til Lasernet gennem leverandøren af deres Microsoft Dynamics ERP-system, Columbus. Ved at bruge Formpipes verdensførende dokumenthåndteringsplatform fik Georg Jensen den ekspertise og støtte, der var nødvendig for at gå fra papirfakturering til e-fakturering.
Men fordelene stoppede ikke der. Virksomheden havde også mulighed for at bruge Lasernet til andre elektroniske dokumentopgaver, når det var nødvendigt, herunder design og distribution af andre forretningskritiske dokumenter.
En problemfri implementering
Implementeringen tog kun tre måneder. Lasernet var oppe at køre inden for denne tidsramme, inden for budgettet og uden problemer. Implementeringen havde en meget synlig effekt. Faktureringsprocessen blev langt mere effektiv, idet en stor del af virksomhedens fakturaer blev sendt i PDF-format via e-mail til alle kunder, der havde valgt det. Det gjorde ikke kun livet lettere for Georg Jensens medarbejdere, det gjorde det også meget nemmere for brandets kunder at finde fakturaer.
Lasernet gør komplekse og ressourcetunge dokumenthåndteringsopgaver dejligt enkle. I Georg Jensens tilfælde modtager softwaren en printfil med dagens fakturaer fra Microsoft Dynamics og konverterer dem til et PDF-format med virksomhedens logo. Derefter finder den kundernes e-mailadresser ud fra deres kundenummer og sender PDF-filerne til dem via e-mail. Så nemt er det!
Hvad synes kunderne om e-fakturering?
Overgangen til e-fakturering var ikke en generel politik for alle kunder - de kunne vælge, om de ville modtage fakturaer via e-mail eller på papir. Men for at opmuntre kunderne til at omfavne digital fakturalevering indførte Georg Jensen et lille gebyr for at dække omkostningerne ved at sende papirfakturaer.
I første omgang skiftede omkring halvdelen af luksusvareproducentens kunder til e-fakturering. Men kort efter indførelsen af gebyret på papirfakturaer steg brugen af e-fakturaer til 70 % - en stor sejr for virksomheden.


Lasernet sparede Georg Jensen flere penge end forventet
Georg Jensens investering i Lasernet endte med at spare dem flere penge, end de var klar over - en kærkommen overraskelse for ethvert initiativ! Før implementeringen af Lasernet troede virksomheden, at hver faktura kostede 3 euro inklusive print, porto og konvolut. Men Formpipes vurdering afslørede, at hver papirfaktura kostede virksomheden betydeligt flere penge end først antaget, nemlig omkring 5 euro pr. faktura. De sparede ikke kun penge med Lasernet, de sparede langt mere end forventet.
Sparer penge
Lasernet hjalp med at opnå de ønskede besparelser (og mere til). Desuden betalte deres investering i dokumenthåndteringssoftwaren sig på bare seks måneder.
Giver fleksibilitet
Georg Jensen havde brug for en løsning, der gav dem den nødvendige fleksibilitet i håndteringen af deres digitale dokumenter samt mulighed for e-fakturering.
Reducerer miljøpåvirkningen
Ved at skifte dyre papirfakturaer ud med elektroniske bruger Georg Jensen nu meget mindre papir, kuverter og frimærker og reducerer dermed sin påvirkning af miljøet.
Resultaterne taler for sig selv
Ved at vinke farvel til 70 % af papirfakturaerne sparede Georg Jensen 300.000 euro om året, når udgifterne til softwaren var tjent ind (hvilket de gjorde på bare seks måneder, ikke mindre). Ved at vælge Lasernet fik den danske producent af luksusvarer en tredobbelt succes: Georg Jensen sparede penge, fik større fleksibilitet i dokumenthåndteringen og reducerede sin miljøpåvirkning.
- Implementering af Lasernet tog kun 3 måneder
- Lasernet-implementeringen var tjent hjem på bare 6 måneder
- 70 % af kunderne skiftede papirfakturaer ud med digitale fakturaer
- Sparede 300.000 euro om året på fakturering ved at gå digitalt
