Kundecase

Lænsstyrelserne

Lænsstyrelserne effektiviserer sagsbehandlingsprocessen med Platina fra Formpipe. Et resultat, der har automatiseret mange af virksomhedens e-tjenester fuldstændigt.

24
Lænsstyrelserne

En platform for alle

Efter pres fra regeringen var det nødvendigt for Sveriges 21 länsstyrelser at finde en ny samarbejdspartner for at effektivisere sagsbehandlingsprocessen. Med Platina som grundlag har Formpipe hjulpet med at indføre en robust sagsbehandlingsplatform, som fuldstændigt har automatiseret mange af virksomhedens e-tjenester.

laptop

Automatisering

De kommunale forvaltninger har automatiseret over 12.000 rapporteringssager om året - kun fra sikkerhedsvirksomheder.

hourglass

Tidsbesparelse

Antallet af indkomne sager er faldet, hvilket betyder mere tid til håndtering af komplicerede sager.

inovation-out-of-the-box-1

Fremtid

Arbejdet med platformen åbner nye døre for en accelereret udvikling af nye tjenester.

Behov

Forøget service til tusinder

Länsstyrelserne er 21 uafhængige myndigheder, en for hvert län, med ansvar for tilladelser og tilsyn. Samlet set har organisationerne over 6.500 ansatte. Hver dag kommer der tusindvis af sager ind til Länsstyrelserne, hvilket stiller store krav til enkle processer og smidige forløb.

For et par år siden fik Länsstyrelserne af regeringen til opgave at øge serviceniveauet over for både borgere og virksomheder. Samtidig var der krav om at effektivisere hele sagsbehandlingsprocessen. Det handlede om at finde en samarbejdspartner, der kunne hjælpe med at automatisere store dele af det administrative arbejde

backlit-dawn-evening-693857-1
ricardo-gomez-angel-5ym26luicfu-unsplash
Bedre og hurtigere

Platina - det indlysende valg

Målet var, at alle administratorer skulle udføre hele arbejdsprocessen inden for sagen i nye elektroniske processer - fra registrering til afgørelse. Dette stillede store krav til den nye løsning, men til sidst var Platin det åbenlyse valg.

"Indførelsen af Platin på de kommunale forvaltninger er godt i tråd med ambitionen om strømlinet administrativ håndtering og åbner døre for en accelereret udvikling af nye e-tjenester", siger Ewa Larsson, IT-manager ved den kommunale forvaltning i Västra Götaland.

Ved at indføre automatiske rutiner, såsom kontrol af ansøgningsgebyret og udveksling af oplysninger med andre myndigheder, har de kommunale forvaltninger sparet både tid og penge. Antallet af indkomne spørgsmål og telefonopkald er drastisk faldet, hvilket har givet plads til at håndtere mere komplicerede sager.

"80% af alle sager fra sikkerhedsfirmaer kommer i dag via e-tjenesten. Af disse er der cirka 12.000 anmeldelsessager om året, og de er nu fuldt automatiserede", udtaler Ewa Larsson.

En platform for en komplet digital kæde

Nøglen til succes for de kommunale forvaltninger er en grundig opstart. Et projekt blev startet for at indsamle krav både internt fra forretningen og eksternt fra borgere og virksomheder. 

De arbejdede sammen med en referencegruppe fra sikkerhedsvirksomheder. Til fondsforvaltning havde de kontakt med banker, der administrerer fonde. Alt sammen for at få et godt overblik over nuværende og fremtidige behov.

(Bemærk, at de interviewede personer i denne kundecase muligvis ikke længere arbejder hos virksomheden. Vi bestræber os på at præsentere korrekte oplysninger, men kan ikke garantere, at alle detaljer er aktuelle.)

Vil du dykke dybere ned og få mere information om vores services?