Blog

Året der gik - og et kig ind i fremtiden...

Kære kunder, kollegaer og samarbejdspartnere i Formpipe Public Nordic,

Vi er nu allerede halvvejs gennem årets første måned. Jeg selv er landet godt på kontoret efter en lang juleferie med familie, venner, traditioner, god mad og – vigtigst at alt – tid til at være. Selvom det kan føles lidt tungt at komme i gang efter julemaden og juledagenes langsomme tempo, så giver de mange dage væk fra skærmen også anledning til at samle op, reflektere og sætte retning for det nye år. Det gælder også for mig.

Jeg håber derfor du vil læse med, når jeg her ser tilbage på året der er gået, og kigger ind i alt det nye, vi står over for i Formpipe Public Nordic.

2024 – Et år med forandringer og styrkelse

2024 bragte store forandringer, uventede udfordringer og en styrket organisation. Den største forandring i Formpipe i 2024 skete allerede i starten af året, hvor vi sammenlagde alle vores forretningsområder rettet mod den offentlige sektor under én samlet enhed; Formpipe Public Nordic.

En organisationsændring tager tid og kræver både mod, tillid og en fælles vision. Dét har alle i Formpipe tydeligvis masser af, og vi har allerede rykket os langt dette første år. Der er ingen tvivl om, at vi er blevet en stærkere organisation og en endnu bedre samarbejdspartner for vores offentlige kunder.

Vi er nu tæt på 250 mennesker, som alle arbejder tæt sammen om at skabe en tryg, bæredygtig og smidig hverdag for vores mere end 400 kunder i den offentlige sektor i Norden. Helt personligt og som direktør og øverst ansvarlig for denne nye organisation er jeg både stolt og ydmyg over at se hvordan vores organisation har udviklet sig det eneste år, og jeg ser ind i 2025 med stor optimisme og høje ambitioner for vores forretning.

Det stigende antal cyberangreb viser, at det efterhånden handler mere om hvornår man bliver ramt, end om man bliver ramt.

Cybertrusler, ærlighed og den digitale udvikling

Sidste år bød også på uventede udfordringer, da Formpipes danske kontor i oktober blev ramt af et ransomwareangreb. Cybertruslen er steget betragteligt de sidste år, både i Danmark og resten af verden, og nu kan vi slutte os til gruppen af danske virksomheder, der er blevet ramt. Det stigende antal cyberangreb viser, at det efterhånden handler mere om hvornår man bliver ramt, end om man bliver ramt.

Heldigvis har vores kunders produktionssystemer på intet tidspunkt været påvirket. Selvom angrebet kun påvirkede vores interne systemer, er det en alvorlig påmindelse om hvor kritisk det er at være godt forberedt. Vi valgte fra begyndelsen at være åbne og ærlige omkring vores situation, fordi netop ærlighed og transparens er stærke værdier i vores forretning. Derfor har vi løbende orienteret vores kunder om forløbet, ligesom vi har samarbejdet tæt med myndigheder og eksterne rådgivere under hele forløbet.

Det har været vigtigt for mig og alle os i Formpipe, at vores kunder også i denne situation kunne mærke, at de kan stole på os. Jeg vil gerne takke alle, der var med til at håndtere denne udfordring, og tak for den tillid, vi har fået fra både vores kunder og medarbejdere.

Samskabelse og teknologi som drivkraft

Når vi ser ind i 2025, er det med et klart fokus på den teknologiske udvikling og med en målrettet agenda for hvordan vi bedst muligt hjælper organisationer til at navigere sikkert i en verden af nye, uudforskede muligheder. Kunstig intelligens og automatisering er ikke længere noget, vi bare taler om – vi står allerede midt i det, og det går stærkt. Nogle gange så stærkt, at det kan være svært at vide, hvor og hvordan man kommer godt fra start, og hvilke nye værktøjer man egentlig kan stole på.

Jeg er derfor virkelig begejstret over de nye løsninger vi i Formpipe arbejder på at tilbyde til at optimere arbejdsgange og skabe bedre resultater for den offentlige sektor. Vores vision – og en væsentlig ambition bag sidste års store organisationsændring – er at være vores kunders betroede partner [Trusted Partner], som tilvejebringer innovative løsninger, som offentlige organisationer kan stole på. Løsninger, som effektiviserer og automatiserer arbejdsgange, bl.a. understøttet af AI. På en sikker måde, hvor vores kunder med ro i maven kan lade innovative værktøjer supplere deres hverdag og effektivisere, automatisere og forbedre de helt rigtige steder.

Da vi i vores danske del af forretningen, i november inviterede indenfor til vores årlige digitaliseringskonference IMPULS, benyttede vi lejligheden til at demonstrere hvordan kunstig intelligens helt konkret kan optimere arbejdsgange, styrke beslutningsstøtte og skabe intuitive brugeroplevelser i offentlige organisationer. Hvor teknologien anvendes på måder, som man kan stole på.

Tilbagemeldingerne på de konkrete eksempler bekræftede efterspørgslen på netop disse løsninger. Det samme gør de pilotprojekter vi har i gang hos flere kunder, som for alvor viser hvor stor forandring den offentlige administration har foran sig, når automatiseringen bliver gjort tilgængelig og til at stole på.

Den 20.-21. marts 2025 inviterer vi igen inden for i Formpipe; denne gang til vores årlige svenske digitaliseringskonference Kundträff. Her glæder vi os til at igangsætte endnu flere dialoger om implementering af sikre måder at skabe innovative effektiviseringer i den offentlige sektor, og håber at se både eksisterende kunder og andre interesserede til nogle spændende dage i Stockholm.

I Formpipe Public er vi drevet af at skabe løsninger, der ikke kun er teknologisk avancerede, men også meningsfulde og til at stole på.

2025 – Muligheder & høje ambitioner

Når jeg ser frem mod 2025, er det med optimisme, høje ambitioner og et væld af muligheder for fortsat vækst og innovation. I Formpipe Public Nordic er vi drevet af at skabe løsninger, der ikke kun er teknologisk avancerede, men også meningsfulde og til at stole på. Jeg glæder mig til at se hvor stor forskel vores nye løsninger kan gøre for den offentlige administration i Norden.

På det personlige plan starter jeg året med at skrue op for løbetræningen.
Til juni 2025 er det 25 år siden Danmark og Sverige blev forbundne, med åbningen af Øresundsbroen. I juni 2000, kort efter min ældste søn, Frederik, blev født, var jeg med til åbningen af broen, ved at løbe fra Danmark til Sverige. Nu til juni markerer Frederik og jeg jubilæet ved at løbe sammen over broen sammen med 40.000 andre løbere😊.

Afslutningsvis vil jeg sige en stor tak til vores kunder, mine kollegaer, vores partnere og andre interessenter. Det er et privilegium at arbejde sammen med jer, og jeg ser frem til et endnu tættere og stærkere samarbejde i 2025. Tak fordi du læste med.

Med ønsket om et rigtig godt nytår,

Thomas à Porta
Direktør, Formpipe Public Nordic


Pssst! Vil du vil have ekspertviden om sikker automatisering af komplekse arbejdsgange?

Så skriv dig op til vores nyhedsbrev, hvor vi i år bl.a. sætter særligt fokus på hvordan automatiseringen implementeres effektivt, sikkert og med størst muligt udbytte. Du modtager også invitationer til vores konferencer, men hører kun fra os, når vi har relevant nyt til dig.

👉🏻 Skriv dig op til nyhedsbrevet lige her

Relaterede artikler

Abonner på vores nyhedsbrev.